Hærverk på fotballbanene og stjeling fra kiosken i sommer

Postet av Enebakk IF - Fotball den 27. Aug 2024

Fotballarenaene våre har blitt godt brukt i sommer, dessverre så er det noen som har brukt dem til annet enn fotballspill og vist uansvarlig oppførsel ved tilgang til utstyrsboden på Vidotta.

Gressmatten på Stadion i Kirkebygda er klar for fotballspill igjen! Den har blitt så fin at noen har tatt seg bryet med å bruke den som golfbane i løpet av sommeren.

– Når vi finner golfpegger som er splintret i fliser utover både Vidotta og Stadion, så utgjør det en risiko for de som skal spille fotball på banene. Vi har plukket opp og ryddet unna pegg-fliser, snus, metallbiter fra drikkebokser, slikkepinner og en hel del annen søppel, sier Chakib Arsalan, leder i fotballgruppa.

– Gressmatta på Stadion har tydeligvis blitt så bra at noen tror det er en golfarena, men her må vi henvise til en knallfin golfklubb som ligger litt lengre sørover. Driftsgruppa har brukt mye tid på å sette i stand gressmatta, og det er rett og slett trist at noen ikke forstår at golfslag ødelegger gressmatta. At de i tillegg ikke tar seg bryet med å rydde opp etter seg er bare ren latskap.

På Vidotta har mange brukt deler av ferien til å øve på fotballferdigheter. Dessverre har noen tatt for seg i både kiosken og utstyrsboden (Rødbua).

– Etter de første treningsøktene etter sommerferien kom meldingene inn fra trenere om at det manglet baller og vester til lag i utstyrsboden på Vidotta. Etter Fotballskolen i juni ble alt ryddet og lagt tilbake på riktig sted, men alt av utstyr lå strødd utover hele gulvet i utstyrsboden, så dette må ha skjedd i løpet av sommeren. I tillegg er det noen som har forsynt seg fra kiosken uten å betale også.

– Vi har hørt at utstyrsboden har stått åpen i sommer, selv om den skal være låst til enhver tid for å nettopp unngå dette. Det er kun lagledere og trenere som har kode til utstyrsboden, med hver sin «boks» for å samle baller, vester og utstyrsbagger. Har en først tilgang der så har en også tilgang til kioskens nøkler.

– Vi vurderer nå flere alternativer for å sikre verdier i utstyrsbod og kiosk, men det er ikke dette vi har lyst til å bruke pengene til barn og unge på. De største målene på Vidotta må også skiftes ut etter utallige reparasjoner, for i sommer ser det ut til at de har blitt brukt som klatrestativ – og det er kr 70 000 det.

– Vi ønsker at våre medlemmer skal kunne bruke arenaene våre utenfor treningstider, men på en ansvarlig måte. Etterlat stedet i bedre stand enn da du kom dit, det er vår oppfordring.