Spiller, trener, dommer - Intervju med Christian Sjøli

Postet av Markus Bølgen Bronebakk den 7. Aug 2020

Det skjer mye oppover i årsklassene i Enebakk IF Fotball, og en som er midt i mye av det er Christian Sjøli. Christian er bare 24 år, men har allerede vært en del av Enebakk IF Fotball i 17 år. I dag er han både trener for G19 og spiller på A-laget, i tillegg til å være kretsdommer og fungere midlertidig som dommerveileder for Enebakk IF Fotball. Alt i alt et imponerende resymé, ikke minst alderen tatt i betraktning. Vi benyttet serieåpningen til G19 til å stille Christian noen spørsmål.

Rett før sesongen ble G16-laget meldt opp i G19 3. divisjon. Hvordan ser du for deg at sesongen blir på nytt aldersnivå?

Det kommer til å bli en hard og vanskelig sesong, siden vi stiller med ganske unge spillere. Første kampen hadde vi med spillere ned til 14 år, men dette er noe klubben i helhet kan få nytte av. Vi kommer nok til å dra mye nytte og erfaring fra dette aldersnivået, som vi kan bygge videre på og bli bedre til neste sesong.

Hva kan du si om spillergruppa?

Spillergruppa er noe få i antall, men dette er noe vi jobber med. Dette er unge, gode spillere som har et ønske om å utvikle seg. Jeg gleder meg til og se dem i aksjon og følge opp utviklingen de kommer til å ha når de spiller i en tøffere divisjon.

Hvilke mål har dere satt dere for sesongen?

Siden det ble tatt litt på sparket at vi skulle flytte G16 laget opp til G19-serien, så er ikke de store målene satt enda. Bortsett fra at vi skal spille bra og underholdende fotball, noe vi fikk vist frem i den første seriekampen. Vi bruker heller denne korte sesongen på å ta lærdom og heller sette oss selv større mål til neste sesong.

Hvorfor har du tatt på deg ansvaret for juniorlaget?

Fordi jeg føler at når det kommer til en viss alder på spillerne så er det ikke foreldrene sitt ansvar å styre et lag, men heller en utenfra som ikke har noe spesiell tilknytting til laget, som også kan gi et nytt perspektiv til gruppa. Og etter å ha spilt, dømt og sett på fotball i 17 år føler jeg at jeg har en god del å lære bort til unge spillere.

Legger dere opp til samarbeid med A-laget?

Ja, det vil bli lagt opp til samarbeid med A-laget, men nå er jo både A-laget og G19 ganske nye, så vi har ikke fått satt oss ned og snakket om hvordan samarbeidet skal bli, men en av tingene som er i fokus på sikt er hospitering.

Det skjer jo mye i fotballgruppa for tiden. Har du noen tanker om det?

Det er mye positivt på gang, med tanke på at vi har fått et juniorlag og et A-lag i gang igjen, og at vi nå har fått til et fotballakademi som jeg også har vært med som trener denne sommeren.

Du spiller jo selv på A-laget, og har spilt for Enebakk opp gjennom. Hva er ditt beste fotballminne fra Enebakk IF?

Mine beste minner er fra å bare komme ned på banen og spille sporten man elsker med vennene sine. De aller beste minnene er fra når vi dro på cuper, og gjorde alt sammen den helgen.

Vi i Enebakk IF Fotball er veldig glad for å ha med oss Christian på laget, og gleder oss til flere gode G19-kamper, og forhåpentligvis også noen A-lagskamper om ikke altfor lenge.